مطالعه فن شناسی نقاشی سه پایه ای دوره قاجار(1925- 1794) برای ارائه طرح حفاظتی (مطالعه موردی بر روی یکی از آثار منسوب به کمال الملک در مجلس شورای اسلامی)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده زهرا عباسی
  • استاد راهنما کورس سامانیان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

چکیده دوره قاجار در تاریخ هنر ایران از ویژگی های خاصی برخوردار است. به دلیل نفوذ فرهنگ و هنر غربی در این دوره، هنر و آثار نقاشان ایران به شدت تحت تأثیر هنر و فرهنگ غرب قرار می گیرد. این تأثیر و نفوذ هنر غربی از مدت ها قبل یعنی در دوره صفوی آغاز گردیده بود که در دوره قاجار به اوج خود می رسد. مطالعات زیادی در رابطه با تکنیک و مواد مورد استفاده در نقاشی های دوره صفوی انجام گردیده است اما در رابطه با مواد مورد استفاده در نقاشی های دوره قاجار، مطالعات کمی صورت پذیرفته است. این پروژه سعی در بررسی مواد، مصالح و تکنیک های به کار رفته در نقاشی های سه پایه ای دوره قاجار و پیدا کردن نفوذ مواد و تکنیک های غربی در نقاشی های به جای مانده از دوره قاجار را دارد و برای این منظور از تابلو "دختر مصری" کمال الملک در موزه مجلس شورای اسلامی به عنوان مطالعه موردی استفاده کرده است. انجام این پروژه براساس روش آزمایشی بوده است، علاوه بر اینکه از مطالعات تاریخی نیز برای تکمیل و پیشبرد موضوع استفاده کرده است. برای شناسایی رنگدانه ها و مواد مورد استفاده در نمونه های مطالعاتی از روش میکروسکوپ پلاریزه، پراش اشعه ایکس و فلورسانس اشعه ایکس استفاده شده است. همچنین برای شناسایی دیگر مواد همراه با رنگدانه ها همچون روغن، بست، فیلر و... روش شناسایی به وسیله طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه به کار گرفته شده است. در بررسی های آزمایشگاهی نتایج نهایی حاصل از مقایسه آزمایشات ftir، plm، xrd و xrf، پالت هنرمند بدین ترتیب تشخیص داده شد: سبز: سبز خاکی، سفید: سفید سرب، قرمز: قرمز سرب، آبی: آبی سرولین، زرد و قهوه ای: رنگ آمبر، طلائی: ترکیبات مس و رنگ سفید مورد استفاده در مرمت: سفید روی و همچنین نمونه چسب به کار رفته در پشت تابلو: چسب گیاهی، ماده مورد استفاده در بستر سازی: پودر گچ، ورنی به کار رفته در تابلو: ورنی شلاک و روغن مورد استفاده در تابلو: روغن بزرک می باشد. الیاف مورد استفاده برای بوم سازی تابلو: پنبه و الیاف مورد استفاده در مرمت تابلو: پشم تشخیص داده شدند و در نهایت با توجه به تمامی اطلاعات به دست آمده در این تحقیق در نهایت منشأ تک تک رنگدانه ها مورد بررسی قرار گرفتند. واژه های کلیدی: فن شناسی، نقاشی سه پایه ای، قاجار، رنگدانه، ftir، plm، xrd و xrf

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطالعه فن‌شناسی پالت رنگ آثار نقاشی سه‌پایه‌ای جعفر چهره‌نگار در موزه مجلس شورای اسلامی

دوره پهلوی (1375-1304 ه.ش) در تاریخ هنر ایران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. به دلیل نفوذ فرهنگ و هنر غربی در این دوره، هنر و آثار نقاشان ایران به شدت تحت تأثیر هنر و فرهنگ غرب قرار می‌گیرد. این تأثیر و نفوذ هنر غربی از مدت‌ها قبل یعنی در دوره صفوی آغاز گردیده بود که در دوره قاجار و پهلوی به اوج خود می‌رسد. مطالعات زیادی در رابطه با روش و مواد مورد استفاده در نقاشی‌های دوره صفوی و قاجار انجام ...

متن کامل

آسیب نگاری، آسیب شناسی و تحلیل فرسودگی‌های نقاشی های رنگ روغن روی بوم کمال الملک در کاخ گلستان

آثار نقاشی موجود در مجموعه تاریخی  فرهنگی کاخ گلستان را می توان یکی از شاخص ترین مجموعه های نقاشی روی بوم در ایران دانست. از جملۀ این آثار ارزشمند، نقاشی های کمال الملک است. عدم توجه کافی به آثار کمال الملک در سال های گذشته، باعث بروز عوارضی در آنها در طول زمان شده است. با توجه به آگاهی های کسب شده از وضعیت این آثار و با بررسی وضعیت ساختاری، وضعیت محیطی، و شرایط نگهداری و رسیدگی به آ نها بر اسا...

متن کامل

آسیب نگاری، آسیب شناسی و تحلیل فرسودگی‌های نقاشی های رنگ روغن روی بوم کمال الملک در کاخ گلستان

آثار نقاشی موجود در مجموعه تاریخی  فرهنگی کاخ گلستان را می توان یکی از شاخص ترین مجموعه های نقاشی روی بوم در ایران دانست. از جملۀ این آثار ارزشمند، نقاشی های کمال الملک است. عدم توجه کافی به آثار کمال الملک در سال های گذشته، باعث بروز عوارضی در آنها در طول زمان شده است. با توجه به آگاهی های کسب شده از وضعیت این آثار و با بررسی وضعیت ساختاری، وضعیت محیطی، و شرایط نگهداری و رسیدگی به آ نها بر اسا...

متن کامل

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت برای یک اثر پارچه ای منسوب به دوره صفوی

پژوهش حاضر با عنوان فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظتی برای یک اثر پارچه ای منسوب به دوره صفوی انجام گرفته است. هدف از انجام این پژوهش دستیابی به طرح حفاظتی مناسب با شرایط اثر پارچه ای برای نمایش و نگهداری آن بوده است و در راستای تحقق این مهم مطالعات فن شناسی به منظور شناسایی ساختار و مواد تشکیل دهنده و مطالعات آسیب شناسی جهت شناسایی عوامل آسیب رسان و آسیب های وارده بر اثر پارچه ای، انجام ...

فن شناسی و آسیب شناسی آثار چوبی موزه مقدم به منظور ارائه طرح حفاظتی

موزه مقدم دانشگاه تهران که توسط محسن مقدم به منظور بهره گیری اساتید و دانشجویان بنا نهاده شد که اشیاء چوبی آن در این پایان نامه به چهار دسته تزیینی کاربردی و کاربردی تزیینی و آیینی تقسیم کردیده که طرح حفاظت آثار چوبی بعد از فن شناسی و آسیب شناسی و بررسیس شرایط محیطی موزه ارائه گردیده است.سایر اطلاعات جمع آوری شده به صورت کتابخانه ای و آزمایشگاهی و میدانی بوده است . در بخش فن شناسی آثار چوبی مو...

15 صفحه اول

فن شناسی و آسیب شناسی ده تابلوی رنگ روغن منسوب به کمال الملک در موزه ی ملک

در سال های اخیر در سراسر جهان مطالعات فنی گسترده ای بر روی نقاشی رنگ روغن بسیاری از هنرمندان نامدار جهان انجام شده است. اغلب این مطالعات در دو باب فن شناسی و آسیب شناسی می باشد و علاوه بر آن که فنون به کاررفته توسط هنرمند را مورد بررسی قرار می دهد، به آسیب های ایجادشده در اثر مواد به کاررفته در ساختار، تأثیر عوامل محیطی و مرمت های صورت گرفته بر روی نقاشی های مورد مطالعه نیز می پردازد. در ایران ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023